Versnellingsbak kapot?
Na verloop van tijd kan een versnellingsbak problemen krijgen of kan een versnellingsbak kapot gaan. Dit heeft vaak te maken met slijtage, of het uitvallen van een of meer van de onderdelen van de versnellingsbak.
Hoe herkent u of uw automaat kapot is?
- De versnellingsbak maakt lawaai en bijgeluiden kan duiden op slijtage van de lagers, tandwielen of afstandsringen.
- Kraken bij schakelen, kan duiden op een slecht functionerende synchromesh.
- De versnellingsbak heeft moeite met schakelen, de versnelling wordt niet goed gepakt, dit kan duiden op een onvolledige ontkoppeling of probleem met de synchroniseer inrichting.
- Versnellingsbak schiet uit versnelling, de schakelmof, schakelmechanisme of synchroniseer inrichting kan versleten zijn.
Wij kunnen na een GRATIS Diagnose direct aangeven of wij uw versnellingsbak kunnen repareren, of moeten reviseren of vervangen.
Blijf niet doorrijden met geluiden uit uw versnellingsbak!
Het is verstandig om een versnellingsbak met bijgeluiden zo snel mogelijk te laten nakijken. Met name bij lagerslijtage kan doorrijden zorgen voor uitslijten van het huis van de versnellingsbak. Dat maakt de reparatie erg veel duurder. RH Transmissie revisie heeft de kennis en apparatuur in huis om een diagnose uit te voeren en om u te adviseren wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot revisie of reparatie van uw versnellingsbak.
Werking van een versnellingsbak
Een versnellingsbak zorgt er voor dat het vermogen van de verbrandingsmotor op een efficiënte manier wordt overgebracht naar de wielen. Er zijn drie typen versnellingsbakken:
- Automaat
- Semi-Automaat
- Handgeschakelde versnellingsbak
In onderstaande toelichting wordt de handgeschakelde versnellingsbak toegelicht. Is uw automaat of semi-automaat kapot? Bekijk dat de specifieke pagina’s voor automaat en semi-automaat.
Handgeschakelde versnellingsbak
De meest voorkomende versnellingsbak is de mechanische handgeschakelde versnellingsbak. Bij voorwiel aangedreven auto’s gaan er vanuit de versnellingsbak aandrijfassen naar de voorwielen. Bij achterwiel aangedreven auto’s gaat er een aandrijfas naar de cardanas (differentieel) waarbij vervolgens weer assen naar de achterwielen gaan. In beide gevallen gaat er vanuit de versnellingsbak een price as naar de koppeling die dan weer in verbinding staat met de motor.
Versnellingsbak onderdelen
De versnellingsbak bestaat voornamelijk uit vaste en beweegbare assen die in lagers lopen, met daarop meedraaiende tandwielen. De tankwielen worden via de schakelpook en eventuele schakel stangen geschakeld met behulp van schakel vorken. De draaiende tandwielen worden met elkaar in verbinding gebracht met behulp van syngromes ringen. Deze zorgen ervoor dat de tandwielen synchroon lopen. Als u tijdens het schakelen gekraak van tandwielen hoort is het in de meeste gevallen zo dat de syngromes ringen versleten zijn. Alle andere tandwielen lopen de tanden schuinweg om het schakelen te vergemakkelijken. Alleen de tandwielen van de achteruit versnelling hebben rechte tanden, vandaar het gierende geluid als je met hogere snelheid achteruit rijd.
Versnellingsbak reviseren, repareren of vervangen?
Als er problemen zijn met de versnellingsbak zit er weinig anders op dan de bak te laten reviseren of een andere (tweedehandse) of nieuwe bak te monteren. Bij revisie wordt alles gecontroleerd en vervangen wat versleten is, denk hierbij met name aan de lagers en syngromes ringen. Bij revisie wordt uw versnellingsbak weer tip top in orde gemaakt.
Versnellingsbak kapot?
Versnellingsbak reviseren
Is uw versnellingsbak toe aan revisie? Lees meer over reviseren van uw versnellingsbak.
Versnellingsbak repareren
Heeft u een concreet probleem met de versnellingsbak? Lees meer over de reparatie van de versnellingsbak.
Vervangen versnellingsbak
Soms is revisie of reparatie geen optie. Wij kunnen uw kapotte versnellingsbak ook vervangen met een nieuwe of gereviseerde versnellingsbak. Lees meer over het vervangen van de versnellingsbak.